sunnuntai 31. toukokuuta 2015

LUONTO LÄHELLÄ. - SISÄLLÄ JA ULKONA!

Nytpä sitä sitten ollaan Thunder Bayssa. Kerkesitte varmaan jo kaivata, mutta en viihtiny ihtiäni kiusata edellisen yöpaikan netillä, kun se oli niin luokattoman huono. Niinpä pidin vapaaillan.

Sault Ste Mariesta lähdettiin perjantai aamuna 08:30. Oli aurinkoinen keli ajella ja meidän ensimmäinen pysähdys oli Pancake Bayssa. Siellä romuttiin matkamuistomyymälöitä ja käytiin tietenkin vessassa. - Paitsi sisar H, se yritti hoitaa hommat sovituskopissa, mutta onneks ei löytänyt sopivaa pönttöä.

Ihailtiin maisemia ja ajeltiin hiljoksiin kohti pohjoista. Johan Päpi hihkas, että "Tuolla oli hirvi!". Liinat kiinni ja kamera esiin! Olihan siellä hirvenrotkula. Ei mitenkään kaunis kuvattava, mutta onpa nyt sekin nähty tällä mantereella.

Matka jatkui ja parikymmentä kilometriä ennen Wawaa kurvattiin rantaan. Osuvasti paikan nimi oli Old Woman Bay. Siellä huljuteltiin varpaitamme järvessä, että vähän virkistyttiin.

Noustiin autolla rannasta ylös Hwy:lle, niin poliisit olivat tehneet roadblockin! Kolme tai neljä poliisiautoa oli vilkut päällä poikittain edessä. Pikkusen taas kävi mielessä, että - Mitähän nyt?!! Onneksi yksi poliiseista alkoi viittomaan, että minä voin kiertää auton keulan editse takaisin tielle. Niillä oli varmaan vain jokin kello kahdentoista tee-hetki.

Wawassa nykästiin sämppärikahvit ja jatkettiin matkaa. Pyörähdettiin myös sillä paikalla, mistä tulva vei tien ja ainakin yhden motellin syksyllä 2010. Hyvin kesti tie ajella. Motellikin oli tukevasti paikallaan, mutta kaksitoista huoneistoa lyhyempänä.

Wawan tulva 2010
Seuraavana määränpäänä oli White River. Nalle Puhin "kotipaikka" jota Pulukkinen ootti kuin kuuta nousevaa. Se oli nopeasti nähty. Läpikävely myymälässä ja ulos! Könyttiin autoon ja matka jatkui.

Jonkin matkaa ajeltuamme tuli vastaan tietyö. Meidän edessä jonossa ensimmäisinä oli kaksi motoristia. Tietyömies, joka oli pysäyttämässä liikenteen, katseli naureskellen takavasemmalle. Motoristit katsoivat sinne myös ja nauroivat. Piti minunkin jo venyttää kaulaani, että mitä siellä näkyy... - No, karhuhan siellä näkyi! Pienoinen mustakarhu oli puskan takana tienravissa. Kaija koitti kuvata sitä iPadilla etupenkiltä kun minä virittelin kameraa. Samassa valot vaihtuivat vihreäksi ja meidän piti lähteä ajamaan. Onneksi se oli alle kymmenen metrin päässä ja Pulukkinen sai siitä hyvän kuvan!

Loppumatka tuijotettiin niskat vinossa mehtään, mutta ei nähty enempää karhuja. Päpi väitti nähneensä taas hirven, mutta se ei enää kiinnostanut niin paljon, että oltais takaisin palattu.

Puoli kuuden maissa oltiin Schreiberissä. Matkamittariin kertyi sille päivää 500 kilometriä. Kuitattiin huoneet ja - Ah! Kuinka ne olivatkaan ihanat. Mentiin syömään ja sen jälkeen lähdettiin mehtäajelulle. Äiti sanoikin, että "Ei hulluja tarvi kyntää eikä kylyvää. Niitä tulee ihan itestään!". Lähes 40km kertyi mittariin, kun ajeltiin pientä hiekkatietä joka kiemurteli metsälampien ja vuorten välissä. Paska reissu, mutta tulipahan tehtyä! Ei siis nähty yhtään karhua.

Motellissa yritin päivittää blogia, mutta ei siitä mitään tullut. Yhteys tökki tosi paljon. Niinpä pidettiinkin meidän huoneessa "pyjamabileet". Todettiin, että ei kaikki hotellit ole Hiltoneita, mutta hyvin silti nukutti.

Aamulla naapurihuoneessa äiti oli yrittänyt suihkuun, mutta lutikka oli ollut jonossa ensin. Meijän mummu ei ollu epäröinyt ollenkaan, vaan oli litsinyt sen siihen lattiaan ja tepsutellu suihkuun. Minulla oli pieniä ennakkoaavistuksia siitä paikasta, joten en laukkuani siellä availlut. Hilin laukku oli kylppärin oven edessä levällään koko yön. Raksalla saattavat saada vielä tuliaisia...

Tänään on siirrytty Tunder Bayhin. Aamu valkeni aurinkoisena, mutta aika viileänä. Puolenkymmentä kilometriä kerettiin ajaa, kun äiti teki ns. askot. Löi sormet silmiinsä ja huudahti, -"Mutta, minullahan ei oo silimälaseja!". Mitä ilmeisemmin tästä voidaan päätellä, että kaihileikkaus on onnistunut. Ei muuta, ku auto ympäri ja takaisin motellille. Siellähän ne oli sängyn päällä.

Jossain "keskellä ei mitään" liehui komeasti suomenlippu. Kurvattiin kioskin pihaan ja mentiin sisälle. Siellä oli myynnissä vähän matkamuistoja, lyhyitä suomalaisia poppanan pätkiä ja viinaa. Pörrättiin siinä hetki ja jatkettiin matkaa. Ilmeisesti jollakin siinä paikassa oli suomalaisjuuret.

Yhtäkkiä tien varressa seisoi sudenpentu. Tai sellaiseksi me se ainakin diagnosoitiin. Se oli harmaan ruskea, pieni ja pörröinen. Vaan olipa liukasliikkeinen, kun pyörähti siitä takaisin mehtään. Pulukkinen otti siitä taas iPadilla kuvan. Sattui vaan olemaan video päällä. Nyt meillä on kahden sekunnin video siitä, mutta se video on ylösalaisin. Enpä jaksanut tähän hätään sitä alkaa värkkäämään tänne.

Siitä kun selvittiin, niin alkoi satamaan lunta. Eihän kesäloma olisi mitään, jos ei lunta satais. Lämpötila putosi yhteen asteeseen, mutta aurinko paistoi. Maisemat näyttivät edelleen kauniilta, eikä hiutaleet haitanneet meidän matkantekoa.

Jossain Nipigonin jälkeen poikettiin sivutielle ja käytiin katsomassa piiiiiiiiiitkä riippusilta ja kanjoni. Kumpaakaan ei vain nähty! :) Molemmat kohteet olivat maksullisia, eikä napannut nyt yhtään ostaa sikaa säkissä. Tien varressa nähtiin kuitenkin haikara ja maisematkin oli ihan jees.

Thunder Bayssa mentiin heti ensimmäiseksi syömään ja sitten hotellille. Osa mummuista otti päikkärit, osa painui pyykkitupaan ja minä paukutin tätä blogia. Nyt tämä saa olla minun puolesta tässä. Kone kiinni ja ajelulle! Johan tässä on istuttukin. Palataan taas huomenna asiaan...

Loppukevennykseksi käänsin kuitenkin Kaijan videon ja nyt se on teidän nautittavananne...

1. Moi,
    Olipa kiva ku ootte jo kuulolla. Oli ihan outoo ku ei voinu lukea sepustuksia, eikä kuullu kuulumisia. Kävin varmaan kymmene kertaa kurkkimassa, että joko nyt... vaan ei :)
    No hyvä että pääsit tällä kertaa kiertään ne polliisit, ku eikös ne viimeksi pysäyttäny.? Mahottoman hyvän kuvan kyllä Kaija sai siitä karhusta :D kelepaa kotonaki esitellä :D Onpa kyllä ruma tuo hirvi, kirveellä veistetyn näkönen...
    Hah... ja motelliki näyttää samanlaiselta sisustukseltaan ku Amerikkalaisessa elokuvassa.
    Varmaan kommeita nuo maisemat ku kuvissaki näyttää nuin upeilta.
    Komia vihreetä noissa kuvissa metät. Jep jep jos sitä yrittää vielä nukkua. Kuuntelin jonkunaikaa ku joku saa......na paineli kaasua paikoillaan autossa ja otti hirveitä lähtöjä. Olisin noussu jo ikkunaan kahtomaan, mutta pikkumiehellä oli ruokatunti.
    Täällä maalla :D harvoin herää tollaseen revittelyyn, jospa se loman alkaminen sai jollain kaasujalan hervottomaks...
    Näihin kuviin ja tunnelmiin ilman kuva kylläkin
    Mammu

2. Mahtavia nuo Pulkkisen luontokuvat...
    Juha

3. Olihan taas vaikka minkälaista nähtävää ja käännettä reitin varrella! Karhusta odotellaan vielä uskottavampaa otosta mutta video oli hieno, lyhyt ja ytimekäs 😅 Ja ne lutikat karistakaa heti matkasta!! Täällä ei ehkä lunta saada niskaan mutta synkkiä pilviä jälleen ja kylmempää kuin eilen. Kymmenen päivän ennusteetkin oli hilattu taas alaspäin, 13-17 astetta lupailee. Sais tulla jo kunnon kesä! Alisa ja Vilho lähettää koko porukalle terveisiä ❤

4. Hyvästihän se on tähänasti menny mitä nyt yhet silimälasit.Meki lähetään tiistaina K perälle.
    Koitakkaa pärjätä Terv reke

5. soon moro. tääl syöty kakkua, tanssattu ja nukuttu koko viikonloppu. te sit tutustutta paikalliseen eläinkuntaan läheltä ja kaukaa... van kauheeta siivuja työ vetelettä siellä, liian hyvät tiet ja auto ja persposket?
    jouni

6. Videossa oli kyllä kaikki tarvittava, etenkin ihailtava nopeus! Ja karhu, komia on, komiampi ku tuo "läpitakamuksenvejettyhirvi" tai eläämään kyllästyny haikara :D

7. Teillä on mukava eläinsafari kauniissa maisemissa. Niitä käärmeksiä ei kait vielä ole näkynyt, vaikka niistä ihan kyltillä mainittiin? Rattoisaa reissailun jatkoa, pysykäähän terveinä ja pitäkää kamerat/muut kuvaushilavitkuttimet laukaisuvalmiina - ei sitä koskaan tiedä, mitä näkökenttään ilmaantuu. Kiva seurata peräkärrissä teidän reissuanne. Päpille erityisterkut. Toivottelee Marjaana

8. Tähän kokeilin kirjoittaa jo aiemmin, mutta masiina ei millään uskonut etten ole robotti.
    Noh, tuosta karhunkuvasta vaan, että onpa hyvä että on noinkin läheltä saatu kuva. Kauvempaa otettu
    vois olla jo vähän epäselvä. - tuulikki-